Festivo-Porkan toimitusjohtaja Hanna Miettinen kuvaa kulunutta vuotta tapahtumarikkaaksi.
– Kulunut vuosi on ollut hyvä vuosi, tekemistä on ollut paljon ja sitä riittää edelleen. Toimitusvolyymimme on kasvanut, mikä on tuonut mukanaan myös kannattavuutta, keväällä toimitusjohtajana aloittanut Miettinen sanoo.
Miettisen mukaan suuret projektit, kuten YK:n alaiset hankkeet näkyvät myös tekemisen määrässä.
Vienti keskiössä, nyt haetaan kasvua muista Pohjoismaista ja Pohjois-Euroopasta
Vientiliiketoiminta on ollut selvästi tänä vuonna kotimaan markkinoita vahvempaa, ja erityisesti Ruotsin ja Norjan HoReCa-asiakkuudet ovat tukeneet kokonaisuutta haastavassa markkinatilanteessa.
– Pelkkä Suomen markkina ei tällä hetkellä riittäisi, vienti on meille selvä kasvualue, Miettinen tiivistää.
Vuodelta 2026 Miettinen odottaa maltillista, mutta vakaata kasvua. Erityisesti Miettinen näkee, että potentiaalisia sektoreita ovat terveydenhuollon sekä meriteollisuuden toimialat.
Kemijärvellä uusi aikakausi: tavoitteena entistä ketterämpi Porkka
Lokakuussa Kemijärven tehtaalla koitti uusia aika, kun Tapani Kiemunki jäi ansaitulle eläkkeelle ja Sirpa Jokinen aloitti tehtaanjohtajana.
– Muutoksia ei aina oteta helposti vastaan, mutta niiden taustalla on selkeä tavoite. Rakennamme nyt Porkasta entistä ketterämpi ja joustavampaa organisaatiota, huhtikuussa aloittanut Miettinen kertoo.
Porkalla panostetaan jatkuvasti vastuullisuuteen, ei ainoastaan tuoteratkaisuissa vaan koko toiminnan tasolla.
– Me emme tee kertakäyttöratkaisuja, vaan pyrimme tarjoamaan pitkäikäisiä, kestäviä tuotteita, jotka täyttävät asiakkaidemme odotukset myös vastuullisuuden näkökulmasta, Miettinen painottaa.
Yritys julkaisi tänä vuonna historiansa ensimmäisen vastuullisuusraportin. Raportti toimii läpinäkyvänä katsauksena siihen, missä yritys tällä hetkellä vastuullisuudessa on, ja mitä kohti seuraavaksi lähdetään. Tavoitteena on olla vastuullisuudessa johtava kylmäalan yritys Pohjois-Euroopassa.
Digitalisaatio on toinen keskeinen kehityksen ajuri. Sekä tuotteita että prosesseja kehitetään yhä älykkäämmiksi, jotta ne palvelevat entistä paremmin asiakkaiden omia järjestelmiä ja ympäristöjä.
Vuosi 2025 on osoittanut, että jatkuva kehitys, vastuullisuus ja kansainvälinen näkökulma ovat elintärkeitä tekijöitä menestyksekkäässä liiketoiminnassa.
– Hyvillä, vastuullisilla kylmäalan ammattituotteilla ja johtavilla kylmäalan ratkaisuilla ja osaavalla porukalla menemme eteenpäin, vaikka markkina on varovainen, Miettinen summaa.